skip

Stories

Möt Solveig Brontes på Gratisbutiken i Majorna

Det är Halloween-natt, men viktigare än så, det är onsdag. Gratisbutiken i Majorna håller, som varje onsdag, öppet mellan sex och åtta. Jag går runt hörnet på Fixoteket på Slottsskogsgatan och går in bakvägen på Carnegiegatan. Där blir jag varmt välkomnad av Solveig Brontes, som sitter och stickar och pratar med sin syster i Fixotekets cykelverkstad. Hon sitter där och lotsar folk ned i källaren under Fixoteket, där gratisbutiken huserar.

Vad är gratisbutiken? Jag slår mig ned med Solveig och hennes syster Johanna som berättar om vad Gratisbutiken är, att det är en butik där allt är gratis och vem som helst får lämna eller ta saker, det finns inga krav på att du måste ge nåt för att få ta eller liknande. Du kan hämta och lämna hela och rena kläder, böcker, mindre husgeråd och leksaker.

Hur drivs Gratisbutiken? Snart trillar en man in som är nyfiken på vad Gratisbutiken är och hur den drivs. Han får reda på att Gratisbutikens lokal ägs av kommunala Familjebostäder och att den lånas ut gratis genom dem. Det visar sig att mannen är en, i sina egna ord, “second hand-kille”, som gärna kan tänka sig att bidra till gratisbutiken med sin egen tid och kanske även kan donera det som Gratisbutiken får in minst av, nämligen herrkläder. Hela gratisbutiken drivs helt utan pengar. Solveig, Sara och de andra som jobbar där gör det av ren välvilja.

Besök Gratisbutiken onsdagar 18-20!
smartakartan.se/goteborg/gratisbutiken-i-majorna

Text: Robin Olsson, ordförande Kollaborativ Ekonomi Göteborg, den ideella föreningen som driver Smarta Kartan.

Mårten är andra generationens bildelare.

Bagarbil är ett bilkooperativ som bildades 1995 och har idag två bilar och 51 medlemmar där ungefär hälften är kvinnor och fyra av dessa sitter bland de sex i styrelsen. Föreningen rullar på bra och har klarat sig igenom en bilbrand och de ständiga svårigheterna med att få folk att engagera sig i föreningslivet. De två bilarna leasas av föreningen där alla medlemmar ingår i olika arbetslag, varsitt lag för varje bil samt ett arbetslag för medlemsrekrytering som jobbar med flygplansutdelning etc.

Samtliga medlemmarna lägger ungefär en timme i kvartalet på att hjälpa till med att köra bilarna till biltvätt och underhåll. Föreningen har medlemmar från 30-årsåldern till ett gäng glada pensionärer. Det kostar 750 kr/år att gå med i föreningen om du inte har turen att bo med en medlem, då betalar du familjemedlemspriset som är 250 kr/år. Bilarna bokas på nätet och öppnas sedan med en mackapär som läser av ditt körkort. Samma mackapär loggar det du kör och skickar ut en faktura på det du kört en gång i månaden. Medlemskapet är öppet för alla som har b-körkort och inte har några anmärkningar hos Kronofogden, du behöver inte bo i Bagaregården, men här står bilarna parkerade. Under 2019 kommer de att testa att utöka flottan med en till bil, med största sannolikhet en liten elbil, typ Nissan Leaf eller Renault Zoe.

Mårten Bydén är en 34-årig Gamlestadsbo som pendlar till jobbet som brandman i Alingsås med tåg. Mårten föredrar historia och matlagning framför bilar och sport. Han är också medlemsansvarig på Bagarbil och han du ska kontakta om du vill gå med i föreningen eller fråga om hur du själv skulle kunna starta ett bilkooperativ där du bor. Robin och Jonathan från Kollaborativ Ekonomi Göteborg intervjuade honom över en semla!

Namnet, hur ska en tolka det? Bagarbil? Är det en bagares bil?

Ja, föreningens hela namn är egentligen Bagaregårdens bilkooperativ, och Bagaregården är ett område vid Redbergsplatsen, mot Gamlestaden till.

Hur är Bagarbil organiserat?

Det är en ideell förening där medlemmarna tillsammans leasar bilar. Föreningen styrs av en styrelse som väljs av medlemmarna på årsmötet. Jag sitter i styrelsen som medlemsansvarig, så jag tar emot ansökningar om nya medlemmar och om nån vill byta arbetslag.

Hur kom du i kontakt med Bagarbil?

Jag har varit medveten om bilkooperativ länge eftersom mina föräldrar under min uppväxt i Alingsås var med i Alingsås bilkooperativ som började med en bil och har nu har fem bilar. Mina föräldrar är fortfarande medlemmar.

När jag flyttade till Göteborg så jag var redan inkörd i hur ett bilkooperativ fungerar och letade på webben reda på Bagarbil som var det som var närmast och verkade bäst för mig som bor i Gamlestan. Det är tre och ett halvt år sedan nu.

Vad är det sämsta med Bagarbil?

Kanske att man måste planera. Kvällar och helger är bilarna mer upptagna, på en vardagsförmiddag däremot är de flesta på jobbet och det är nästan ingen som använder våra bilar i jobbet så då är det betydligt lättare att boka in en bil. Har man lite framförhållning på en vecka eller så brukar det finnas en bil tillgänglig.

Hur ofta lånar du själv bil?

Jag lever ett ganska bilfritt liv, men använder bilen ungefär en gång i månaden. De flesta resorna är kortare, som att åka till Ikea, till återvinningscentralen, ta en tur långfärdsskridskor vid Härskogen eller att hälsa på mina vänner på landet utanför Kungälv. Jag betalar ungefär 200-500 kr/mån till föreningen totalt inklusive årsavgiften.

Bokningssystemet Bagarbil
Bokningssystemet Bagarbil

Hur fungerar det när man hyr bilen?

Man betalar både för tid och sträcka. Den lilla kostar 14 kronor i timmen, medan den större 18 kronor per timme och bilarna är utrustade med ett system som läser av ditt körkort för att öppna bilen och skickar en månatlig faktura på den tid och de kilometer du kört med bilen. Den större bilen har dragkrok och i den är det ok att ta med sina fyrfotade vänner. Trängselavgifter betalas kollektivt av föreningen.

Finns det någon social fördel med Bagarbil kontra att hyra en bil på macken?

Vi i styrelsen möter varandra kontinuerligt i styrelsemöten och vi har roligt. Vi har druckit öl en gång under mina tre år i föreningen, men jag umgås inte privat med någon i föreningen.

Vilka är människorna i föreningen? Är de allmänt inte bilintresserade, har de ett miljötänk?

Jo, miljötänket finns nog hos många och de flesta är inte så intresserad av bilar, det är inte roligt att äga bil. Idealism kring kooperativt ägande finns nog också hos många.

När du beskriver det är det ett delande, inte ett hyrande.

Man är ju ändå kollektivt ansvariga, det kräver engagemang, antingen sitter man i styrelsen eller så kör man bilen till tvätten en gång i kvartalet. Det skräp jag lämnar i bilen är det nån annan som får städa bort. Det är inte som på macken när man bara lämnar tillbaka skiten när man är klar. Man har nån sorts ansvarskänsla mot de andra medlemmarna.

Vad är det du gillar Bagarbil?

Det är billigare, jag slipper krångel och bidrar till miljövinsten med att det är färre bilar i samhället.

Gillar du att ni gör det här tillsammans?

Det är nån vacker tanke med det ändå. Det hade kanske inte funkat om det var dyrare eller krångligare.

Vad är det för företag ni leasar av, har de några problem med att ni är en förening som leasar?

Toyota Göteborg i Sisjön. Eventuellt skaffar vi ett annat märke på nästa bil. De har inte haft några problem med att vi som leasar är en förening, så om nån blir inspirerad att starta en förening efter vår modell har jag inget att klaga på hos Toyota.

Har det varit några problem med att folk missköter bilar, krockar etc?

Nej, egentligen inte. Förutom att det brann upp en bil för några år sedan. Bilen stod på sin parkering och vi fick aldrig reda på om det var elfel eller vad som orsakade branden. Den verkade inte ha varit anlagd i vart fall.

Hur klarade föreningen den krisen?

Ja, vi fick ju en bil mindre så det var ju lite krisigt, men vi behövde inte höja medlemsavgifter eller så för att lösa det. Tillgången på bilar var givetvis sämre medan vi fick till en ersättningsbil, men det gick rätt fort.

Varför engagerar du dig i föreningen?

Jag blev uppringd av ordförande i styrelsen, det är så man får folk att engagera sig idag. Majornas bilkooperativ var ett ganska stort kooperativ med runt hundra medlemmar som fick lägga ner för att folk inte engagerade sig i föreningen.

Ska man kunna vara medlem i kooperativet utan att vara engagerad?

Helt oengagerad ska man inte kunna vara, du måste göra din del genom att köra bilen till tvätt eller service en gång i kvartalet eller hjälpa till att dela ut flygblad vid Redbergsplatsen eller rodda Facebook-annonser. Minsta tid du måste lägga är ungefär en timme eller två i kvartalet.

Vilka är med i föreningen?

I styrelsen är vi två i sextioårsåldern, en i femtioårsåldern och jag är nog yngst med mina 34 år. Jag har inte riktig koll på alla medlemmar, men skulle säga att familjer är underrepresenterade, de har ofta ett annat behov av bil. Tio-tjugo procent av medlemmarna är pensionärer. Det finns inget krav att bo i Bagargården, det bor medlemmar i Lunden, Kålltorp eller som mig själv, i Gamlestan. Till och med Hisingsbor är välkomna att gå med!

Vad händer framöver i föreningen?

Vi kommer utöka flottan med en till bil, högst sannolikt en liten elbil. Vi kommer ha den nya bilen parallellt tills leasingen av vår lilla bil går ut i sommar, för att testa och kolla om det bär sig ekonomiskt att ha tre bilar.

Hur vill du avsluta intervjun?

Jag vill gärna uppmana läsarna att gå med i ett bilkooperativ! Kontakta mig om ni vill gå med i Bagarbil eller om du har några fler frågor kring vårt upplägg!

Bagarbil är en av flera bilpooler i Göteborg. Titta gärna vidare och jämför med Sambil, Move About och de andra vad som passar bäst för dina bilbehov.

Möt morgondagens trafikanter som reser med hyrd elbil!

Lisa och Oskar träffades när de byggde Chalmers-cortegen, idag försöker de bygga en bättre värld genom att undvika kött, onödiga flygresor och att inte äga egen bil. Jonathan och Robin från Kollaborativ ekonomi träffade dem på Chalmers i slutet av 2018 för en intervju.

Lisa och Oskar. Bild: privat.

Lisas nyårslöfte är att inte handla något nytt plagg 2019.

Målet är att komma under två ton koldioxid per år, säger Oskar och fortsätter, idag ligger vi på 2,6 ton och sedan kommer samhället på det (med två ton).

Paret har nyligen flyttat till Jonsered och då de vill ut och resa tar de först tåget till Göteborgs Centralstation där Move About har en av sina elbilspooler. Det är med en av dessa elbilar de kör när de ska längre sträckor.

Oskar: Vi har använt Move About i ungefär två år. Det känns som ett familjeföretag. De svarar alltid snabbt på mail och om vi velat hyra bil över längre perioder än vad det egentligen är tänkt för så har de hjälpt oss med det. Vi planerade hur vi skulle kunna ta oss till Linköping genom att använda Better Route Planner och Uppladdning.nu, till exempel. Det tar ungefär fyra timmar inklusive laddning då vi ändå passar på att äta.

Är det smidigt att hyra bil i stället för att äga? Vad kostar det?

O: Vi har en plånbok för alla laddstationskort som vi tar med oss när vi reser och med nyss nämnda tjänster går det bra, men det är lite mer planering än om vi skulle köra fossilbil. Det kostar 124 kr i månaden (62 för studenter) att vara med i Move About och sedan kostar det 79 kr per timme eller t ex en helg för 695 inklusive fria mil och ja, knappt nåt för extra bränsle om batteriet inte räcker till, el är ju inte så dyrt.

Hur långt räcker de olika bilarna?

O: Det beror jättemycket på hur fort du kör och väglag och sådär. Vi brukar köra ungefär femton mil innan vi laddar så att vi har lite marginal innan batteriet tar slut.

Vad är fördelarna med Move Abouts elbilspool?

O: För det första att det är fossilfritt, men också att Move About känns schysta som företag, att de har en vision bortom nästa bokslut. En gång luktade det t ex rök i bilen och vi ringde och sade till och de sade att det var lugnt och att det var bra att vi sade till. De brukar vara ok med om någon gör ett misstag. Jag har kompisar som har kört SunFleet och det är mycket hårdare, det är verkligen att man åker dit på det, om man inte rapporterar skadan. En annan gång ringde vi och undrade vad tilläggsavgiften var för att vi båda två skulle kunna köra bilen och blev glatt överraskade att det inte fanns någon sådan avgift, vidare har vi bett dem lista batteristorlek på de olika bilarna och den informationen kom sedan upp på hemsidan.

Varför väljer ni Move Abouts bilar framför SunFleet eller hyrbilar på macken?

O: Elen, framför allt, tänker jag. Vi har en klimatbudget och den exploderar ju totalt, annars. Och sedan är det ju priset också. Dessutom sparar man en halvtimme när man inte behöver tanka bilen vid slutet av en kort bokning, som man behöver på SunFleet t ex.

Är det helt normalt för er nu att använda Move About? Att ska ni sticka nånstans så är det de som gäller?

Lisa: Ja, oftast är det Move About när vi åker tillsammans någonstans. Om jag åker själv blir det snarare buss eller tåg.

Hur ser ni på de tomma platserna i bilen? Känner ni till Skjutsgruppen, är det ok att ta med folk på det viset för Move About?

O: Det borde det ju vara. Det är ju bara att vi är ansvariga skulle jag gissa på.

Är det nåt ni skulle kunna tänka er, att plocka upp folk via Skjutsgruppen?

L: Vi har väl inte testat så mycket delningsgrejer faktiskt, men skulle kunna tänka mig att testa om man hade lite mer info om personen som skulle åka med.

O: Jag tror vi lever mycket i ekorrhjulet med tighta deadlines och det gäller att det klaffar. Det är väl mest det jag känner, annars känns det som en bra grej!

Läs mer om Move About här.

Läs mer om Skjutsgruppen här.