Kriterier
K R I T E R I E R – 2.0
(senast uppdaterad 18 december 2019)
Smarta Kartan har för avsikt att visa upp den lokala delningsekonomin som de flesta invånarna inte känner till. På Smarta Kartan ska du hitta det som annars ofta går under radarn.
Kriterierna är framtagna av Kollaborativ Ekonomi Göteborg och Göteborgs Stad med inspiration och stöd från Procommons collaborative economy analytical framework
Underlätta tillgång framför ägande
Detta kriterium handlar om att synliggöra sakerna vi kan: hyra, dela, byta, låna, ge/få, alltså ej köp och sälj. Därför innehåller Smarta Kartan exempelvis inte reparatörer eller second hand-butiker pga att det är köp/sälj. På kartan finns inte heller initiativ där du köper tjänster, såsom hundpassning eller ihopmontering av möbler. Dock kan initiativ som både har köp/sälj och tillgång framför ägande finnas med, till exempel ett företag som både hyr ut och även säljer kläder men då är det hyrdelen som lyfts fram på Smarta Kartan. När det gäller immateriella resurser som tid och kunskap, så visas endast de verksamheter och aktiviteter där kunskapsutbytet mellan deltagarna är i centrum. Innehållet skall dock passa in i Smarta Kartans övriga utbud (delningsekonomi). Allmänna platser visas bara om de erbjuder tillgång till funktioner eller saker utöver det vanliga.
Öppet för alla
Detta kriterium syftar till att motverka diskriminering och främja inkludering.
Öppen för alla innebär öppen oavsett kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, funktionsvariation och religion eller annan trosuppfattning.
En könsseparatistisk plats eller aktivitet är godkänd. Det samma gäller ålder, ex. aktivitet riktad till barn.
På Smarta Kartan kan det även finnas initiativ som endast är öppna för boende i ett kvarter, om det är öppet för alla i kvarteret. Är platsen endast öppen för boende i ett visst hus, anses detta för exkluderande för att vara av värde för Smarta Kartan. Därför innehåller Smarta Kartan inte exempelvis verkstäder som endast medlemmar i en specifik bostadsrättsförening har tillgång till.
Det finns lokala deltagare eller användare
Detta kriterium syftar på kritisk massa och lokal förankring. Det finns många olika facebookgrupper och appar med mera. Smarta Kartan visar endast de som har lokal aktivitet och där det finns lokala deltagare eller användare. En deltagare är med och skapar ett värde exempelvis genom att byta något med någon annan, medan en användare ofta tar del av något genom att hyra, och är vanligtvis mer passiv än en deltagare. Därför två begrepp för att beskriva dessa två typer av roller.